Ekonomi

Tesla otonom sürüş zorluklarının ortasında odağını robotaksiye kaydırıyor

Tesla Inc.in (NASDAQ:TSLA) düşük maliyetli otomobil planlarını iptal ettiği ve bunun yerine sürücüsüz robotaksilerin geliştirilmesine devam etmeyi tercih ettiği bildirildi. Bu stratejik değişim, otonom araç endüstrisinin karşı karşıya olduğu önemli mühendislik ve mevzuat zorluklarının ortasında gerçekleşiyor.

Haber geçtiğimiz Cuma günü Tesla’nın CEO’su Elon Musk’ın X.com platformunda herhangi bir yanlışlık belirtmeden “Reuters (yine) yalan söylüyor” diyerek bir rapora yanıt vermesiyle ortaya çıktı. Tesla, bu sürücüsüz araçların geliştirme zaman çizelgesi hakkında hemen bir yorumda bulunmadı. Ancak Musk, “Tesla Robotaxi’nin 8/8 tarihinde tanıtılacağını” duyurdu.

Robotaksiye geçiş, ilgili teknolojinin karmaşıklığı nedeniyle dünyanın en büyük elektrikli araç (EV) üreticisi Tesla için daha riskli bir girişim olarak görülüyor. Otonom araç güvenliği konusunda uzmanlaşmış bir Carnegie Mellon Üniversitesi profesörü, sektörün otonom araç geliştirmek için gereken süreyi hafife aldığını, başlangıçta birkaç yıl süreceği düşünülen projelerin artık on yıllara yayıldığını öne sürdü.

Otonom sürüş sektörü, Ghost Autonomy’nin Çarşamba günü kârlılık kaygıları nedeniyle faaliyetlerini durdurmasının da gösterdiği gibi aksaklıklarla karşılaştı. Benzer şekilde, General Motors’un (NYSE:GM) Cruise otonom birimi, geçen sonbaharda bir yayanın karıştığı bir olayın ardından düzenleyici incelemeyle karşı karşıya kaldı ve şirketin istihdamı azaltmasına ve harcamaları 1 milyar dolar azaltmasına neden oldu.

Tesla’nın lidar olmadan radar ve kameralara dayanan kendi kendine sürüş teknolojisine yaklaşımı şüpheyle karşılandı. Lidar, çeşitli aydınlatma koşullarında çalışma ve daha geniş bir menzil gibi avantajlar sunarken, kameralar üstün görsel tanıma sağlar.

Bazı yatırımcı ve analistlere göre Tesla için bir robot taksi işine değer biçmek, düşük maliyetli bir arabaya değer biçmekten daha karmaşık. Alphabet’in (NASDAQ:GOOGL) otonom sürüş teknolojisi şirketi Waymo’nun eski CEO’su John Krafcik, Tesla’nın yıllardır tam otonomi için çalıştığını ancak bunu başaramadığını belirtti.

Tesla’nın sürüş görevlerine yardımcı olan ancak otonom olmayan Otopilot ve Tam Otonom Sürüş sistemleri yoğun bir inceleme altına girdi. Aralık ayında Tesla, iddiaları reddetmesine rağmen ABD’li düzenleyicilerin güvenlik endişelerini gidermek için Autopilot’a sahip 2 milyondan fazla aracı geri çağırmayı kabul etti.

Geri çağırma, ABD Ulusal Karayolu Trafik İdaresi’nin teknolojiyi içeren kazalara ilişkin soruşturmasını takip etti.

Ayrıca Tesla, araçlarının kendi kendini sürebildiği iddiaları nedeniyle ABD Adalet Bakanlığı’nın cezai soruşturmasıyla karşı karşıya. Şirket sürekli olarak sürücüleri kontrolü ellerinde tutmaları ve Autopilot’un araçları otonom hale getirmediği konusunda uyarıyor.

Otonom araç hukuku konusunda uzman bir Güney Carolina Üniversitesi profesörü, Tesla araçlarının şu anda gerçek bir robot taksi hizmetini destekleyecek kapasitede olmadığını belirtti. Şirket ayrıca taksi filoları ve otonom araç testleri için federal ve yerel düzenlemelerin yanı sıra sürücüsüz araçlar için çözülmemiş sorumluluk sorunlarını da aşmak zorunda.

Zorluklara rağmen, Tesla robotaksileri geliştirmeyi başarırsa, pazarı daha pahalı modelleri karşılayabilenlerin ötesinde daha fazla tüketiciye genişletebilir. Tesla hisselerini elinde bulunduran Laffer Tengler Investments analisti Jamie Meyers, Tesla’nın mühendislik yeteneklerine ve Tesla markası altında bir robot taksi hizmetinin potansiyel cazibesine olan güvenini dile getirdi.

Reuters bu makaleye katkıda bulunmuştur.

Bu makale yapay zekanın desteğiyle oluşturulmuş, çevrilmiş ve bir editör tarafından incelenmiştir. Daha fazla bilgi için Şart ve Koşullar bölümümüze bakın.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu